Cv-ketel zuinig afstellen en tot 20% besparen op gas!
CV ketel zuinig afstellen

Let op: de volgende informatie is alleen van toepassing op hoogrendementsketels (hr).

Wist je dat de cv-ketel zuinig afstellen tot 20% kan besparen op gas? Het is niet heel moeilijk en hoeft ook zeker niet veel te kosten.

Het goed laten werken van de cv-ketel en -installatie heet ook wel inregelen. Heel weinig mensen weten precies wat dit betekent, maar het is de beste en goedkoopste manier om snel een hoop gas te besparen. Waarom zou je duizenden euro’s investeren terwijl dit ook veel energie bespaart maar weinig kost?

Het goed afstellen zorgt ervoor dat je huidige verwarming beter presteert en dus zuiniger werkt terwijl het in je woning net zo lekker warm blijft. Bovendien los je problemen als ruimtes die moeilijk warm worden op en voelt het behaaglijker. Ook verleng je de levensduur van de ketel.

Het overgrote deel van de cv-installaties is nooit ingeregeld. Dat is zonde, want het bespaart per jaar makkelijk 10% tot 20% op verwarmingskosten. Hoe ouder de woning en hoe minder de isolatie, hoe hoger de besparing. Het levert veel geld op, aangezien driekwart van de energierekening uit verwarming bestaat! Een gemiddelde rijtjeswoning bespaart door een goede afstelling per jaar ongeveer € 175 en dat is een flink bedrag!

Wat moet je doen om de hr-ketel zuiniger te laten werken? Lees hieronder uitgebreide informatie, stop ook met het verspillen van gas en profiteer van een flinke kostenbesparing!

Hoe kan de hr-ketel zuiniger met gas omgaan?

hr ketel zuinig afstellen condensatie

Bij een cv-systeem zie je altijd twee leidingen: door de ene pompt de cv-ketel het warme water naar de radiatoren. Nadat dit water door de radiatoren is gestroomd, gaat het door de andere leiding (de ‘retour’) terug naar de ketel. De temperatuur van dat afgekoelde water is van groot belang voor de zuinigheid van de hr-ketel. Maar hoe werkt dat dan?

Als gas wordt verbrand, ontstaat er waterdamp en koolstofdioxide (CO2). In de waterdamp, die als witte rook door je schoorsteen verdwijnt, zit warmte. Hr-ketels kunnen warmte uit de waterdamp halen door die te condenseren.

Bij condensatie koelt een gas af en wordt het vloeibaar. Denk maar aan de waterdamp die je zelf uitblaast buiten in de winter. Je ziet dan ook waterdamp. Als je tegen een koud raam blaast, ontstaan er waterdruppels (condens). Bij het verwarmen van een koude pan op het gasfornuis ontstaat ook condens: de waterdamp van de gasvlam condenseert tegen de koude pan. Daardoor zie je in het begin waterdruppels aan de buitenkant van de nog koude pan ontstaan. Als de pan verder opwarmt, verdwijnt de condens.

In de hr-ketel verwarmt de gasvlam de leidingen, vanwaar de warmte naar je radiatoren wordt gebracht. Is het water dat door deze leiding stroomt koud genoeg, dan condenseert de warme waterdamp zich tegen deze leidingen. De waterdamp wordt dus gebruikt om warmte uit te halen, zodat minder energie verloren gaat door de schoorsteen.

Helaas gebeurt dit proces van condenseren niet continu. Dat komt omdat het dauwpunt ongeveer 57°C is van de waterdamp die ontstaat bij de verbranding van aardgas. Bij een hogere temperatuur kan de waterdamp dus niet meer condenseren en verdwijnt het ongebruikt door je schoorsteen. Hoe lager de temperatuur, hoe meer condensatie er plaatsvindt en hoe meer energie er gehaald kan worden uit de verbranding van aardgas. De ketel kan tot 11% energie winnen uit de condensatie en dat bespaart dus aanzienlijk!

Zuiniger verwarmen door de warmte beter te verdelen

Je zou denken dat het verlagen van de cv-temperatuur de oplossing is om de hr-ketel zuiniger te laten werken. Maar dat zet nog niet zoveel zoden aan de dijk. Allereerst is het namelijk belangrijk dat er een goede balans is in jouw cv-systeem. De warmte uit de hr-ketel moet eerlijk verdeeld worden over alle radiatoren. Deze moeten allemaal gelijkmatig warm worden.

Helaas blijkt bij 80% van de huishoudens en kantoren de cv-installatie niet afgesteld te zijn. Daardoor zal de ene radiator warmer worden dan de andere, wat de oorzaak is waarom niet alle ruimtes even warm worden. Dat zorgt voor een hoog gasverbruik, want de cv-ketel moet meer energie geven om toch alle ruimtes warm te krijgen. Hoe komt het dan dat de radiatoren niet even snel warm worden?

Radiatoren hebben verschillende groottes en staan elk op een andere afstand tot de ketel! Een grote radiator bevat immers meer water dan een kleine radiator. Zonder afstelling krijgen beide radiatoren evenveel warm water, maar dat betekent dat een kleine radiator al eerder helemaal warm is dan een grote. Daardoor kunnen sommige kamers in je woning sneller warm zijn (en zelfs warmer worden) dan andere kamers. Daarnaast ontvangen radiatoren die het dichtst bij de ketel staan als eerste de warmte. Zonder goede instelling duurt het lang voordat radiatoren die verderop in de rij staan beginnen op te warmen en dat kost extra energie.

Het in balans brengen van je cv-installatie heet (waterzijdig) inregelen. Hierbij worden alle radiatoren zo ingesteld, dat ze ongeveer even snel warm worden. Door dit te doen wordt de warmte beter verdeeld waardoor de ketel niet onnodig veel hoeft te stoken om toch alle ruimtes warm te krijgen. Ook koelt het water meer af in de radiatoren, waardoor het kouder terugkomt in de hr-ketel. Deze lagere retourtemperatuur is nog een voordeel waardoor de hr-ketel een stuk zuiniger gaat werken.

Hieronder zie je het probleem versimpeld uitgelegd met afbeeldingen:

cv niet ingeregeld

Op de afbeelding links zie je wat in veel huizen de situatie is: alle radiatoren staan helemaal open, maar de warmte wordt niet gelijkmatig verdeeld. De radiatoren die dichtbij de ketel staan worden het warmst. Daar gaat het warme water vrijwel onafgekoeld weer terug naar de ketel. Daardoor werkt de hr-ketel minder zuinig.

Radiator 3 staat verder van de ketel af en is juist te koud. Alle energie concentreert zich dus op radiator 1. De ketel moet erg veel moeite doen (en extra gas verbruiken) om toch de ruimte waar radiator 3 in staat warm te krijgen.

Dit los je op door de installatie waterzijdig in te regelen. Radiator 1 staat dichtbij de ketel en wordt als eerste warm. Deze moet dus langzamer stromen. Daardoor gaat het warme water sneller naar en door radiator 2 en 3 zodat deze eerder en beter warm worden. Zo krijg je de warmte gelijkmatiger verdeeld over je cv-systeem. Uiteindelijk zullen alle radiatoren niet even snel stromen, maar wel even snel warm worden en de juiste hoeveelheid warmte afgeven.

Is jouw systeem wel of niet goed afgesteld? Doe de “Koude Radiator Test”!

Hoe kun je controleren of jouw radiatoren op de juiste manier zijn afgesteld? Dat kun je doen door bij een koude radiator met je handen te voelen hoe deze opwarmt.

• Verspreidt de warmte zich horizontaal aan de bovenkant van je radiator? Dan is de kans groot dat deze goed is ingesteld.

• Gaat de warmte vrijwel direct retour naar de cv-ketel? Dan is deze radiator helemaal niet goed ingesteld.

Hoe moet je waterzijdig inregelen?

Bij het inregelen zorg je ervoor dat het cv-water sneller of langzamer door de radiatoren gaat stromen. Dit zijn twee manieren waarop je dat kunt instellen.

1. Inregelen met de radiatorkraan

Sommige radiatorkranen zijn in te regelen. Ze zijn zoals het heet ‘voorinstelbaar’, waarmee je kunt bepalen hoe snel de radiator opwarmt. Dit inregelen kan bij sommige soorten alleen met een sleutel gebeuren, maar bij nieuwe soorten is het instellen ook gewoon met de hand mogelijk.

Comap SAR radiatorkraan 408-409 inregelbaar met inregelsleutel

Nieuwe radiatorkraan inregelbaar (Danfoss RA-N)

Nieuwste dynamische radiatorkraan inregelbaar (Danfoss Dynamic Valve)

Heimeier inregel- en ontluchtingssleutel (voor V-exact en F-exact radiatorkranen)

Bevinden zich in jouw cv-systeem radiatorkranen die wel zijn in te regelen? Dan kun je er direct mee beginnen. In veel oude installaties zijn er radiatorkranen die meestal niet instelbaar zijn. Die zullen moeten worden vervangen.

2. Inregelen met het voetventiel

Dit is een klein onderdeel dat zich bevindt aan de ‘uitgang’ van de radiator, maar soms ook ontbreekt. Er zit meestal een dopje op. Als je dat eraf draait, zie je het ventiel. Dit kun je open (linksom) en dicht (rechtsom) draaien met een universele inbussleutel.

Je leest online wel eens over inregelen met voetventielen en dat is ook mogelijk, maar voetventielen zijn eigenlijk niet gemaakt om in te regelen. Ze zijn bedoeld om het water aan beide zijden van de radiator te kunnen afsluiten. Daardoor kan een radiator afgekoppeld worden zonder het hele systeem te hoeven aftappen en uitschakelen. Bovendien kan vervuiling, waar elk cv-systeem mee te maken heeft, makkelijker verstopt raken bij een voetventiel. Dat komt omdat het water op dat punt langzaam stroomt waardoor vuil kan ophopen. Daarom heeft het de voorkeur om in te regelen met radiatorkranen.
 

Geen inregelbare radiatorkraan aanwezig: wat nu?

Hebben (sommige) radiatoren geen geschikte radiatorkraan? Dan kun je ook tijdelijk gaan inregelen met het voetventiel. Beter is om radiatorkranen te plaatsen die bedoeld zijn om ingeregeld te worden. Deze kun je laten vervangen of zelf

Kosten radiatorkranen vervangen

Het vervangen van een radiatorkraan kan een loodgieter of installateur voor je doen. De goedkoopste kranen kosten rond de € 15 en de duurste zijn circa € 40 per stuk. Daarnaast betaal je het uurtarief en voorrijkosten.

Heb je een wat oudere cv-installatie, dan is er kans dat sommige installateurs er geen nieuwe kranen op willen zetten omdat ze bang zijn dat ze daarmee schade veroorzaken (of gewoon nieuwe radiatoren aan je willen verkopen).

Radiatorkranen zelf vervangen

Maar als je een beetje handig bent kun je ook zelf de radiatorkranen vervangen! Het is op zich niet heel moeilijk en natuurlijk een stuk goedkoper. Op internet zijn veel informatieve filmpjes te vinden hoe je een nieuwe radiatorkraan moet installeren. De zomer is een ideale tijd om er op je gemak mee aan de slag te gaan. Mocht het onverwacht mislukken, dan hoef je namelijk niet bang te zijn om in de kou te zitten en is er genoeg tijd om het op te lossen of hulp in te roepen.

Een thermostatische radiatorkraan wordt gebruikt om de juiste hoeveelheid warm water door een radiator te laten stromen. Daarbij heb je keuze in een gewone kraan of een met dynamische doorstroombegrenzing. De laatste heeft als voordeel dat die niet gevoelig is voor veranderingen in het systeem. Zou je een radiator ergens in huis open of dicht draaien, dan gaan de andere radiatoren met gewone kranen wat langzamer of sneller stromen en wordt de balans dus verstoord. De dynamische variant blijft op gelijke snelheid stromen omdat een inwendige drukregelaar veranderingen in druk corrigeert. Deze kranen zijn dus makkelijker en nauwkeuriger in te regelen en bieden daarmee de hoogste energiebesparing, maar behoren wel tot de duurste in aanschaf.

Draai je regelmatig radiatoren open of dicht in huis? Of heb je een elektronische radiatorkraan? Dan is de dynamische radiatorkraan waarschijnlijk beter en energiezuiniger in jouw situatie. Staan jouw radiatoren vrijwel altijd open of dicht (op dezelfde stand)? Dan zijn de veel goedkopere gewone radiatorkranen eigenlijk ook prima.

Hierboven staat een voorbeeld van een gewone, betaalbare radiatorkraan die je kunt inregelen. De aanduiding 1/2″ (half duims) betekent dat de schroefdraad (ribbels aan de binnen- en buitenkant) passen op een buis die 15 mm dik is. Er staat vaak ook bij: DN15 of gewoon 15. Door de dikte van de verwarmingsbuis bij je radiator op te meten weet je dus of deze past. Er zijn namelijk ook andere afmetingen zoals 3/8″ (10 mm).

Om de aansluiting waterdicht te krijgen, heb je afdichtingsmateriaal zoals teflontape of loctite nodig. Dit kost hooguit een paar euro. Deze kun je bij elke bouwmarkt kopen en online zoals bol.com. Zou je de radiatorkraan zo los op de verwarmingsbuis draaien, dan komt het water tussen de schroefdraden door lekken. Daarom moeten de schroefdraden afgedicht worden. Deze afdichting draai je om de schroefdraad (buitendraad, met ribbels aan de buitenkant) met de klok mee. Hoeveel slagen je moet draaien staat op de verpakking. Vervolgens kun je de radiatorkraan lekdicht op de buis vastdraaien.

Wil je er iets anders op dan de rode knop? Dan zijn voor de Danfoss radiatorkraan als voorbeeld dit de mogelijkheden. De goedkoopste kost circa 3 euro, de duurste 35 euro.

Wat kost het inregelen en kun je dit ook zelf doen?

cv inregelen
CV zelf inregelen met de inregelkit

Als jouw radiatorenkranen geschikt zijn om in te regelen kun je direct aan de slag. Je zou het inregelen kunnen laten doen door een installateur. Dat kost ongeveer € 300 voor een tussenwoning (mits alle radiatoren geschikt zijn om in te regelen). Verenigingen van eigenaren krijgen tot € 60 subsidie per woning krijgen als zij hun cv-installatie laten inregelen.

Alleen zijn er weinig bedrijven te vinden die dit willen of kunnen doen. Dat komt omdat de installateur hier weinig op kan verdienen en vaak een gebrek aan kennis en ervaring.

Daarom kun je het ook zelf doen. Op internet is er een handige inregelkit te koop waarmee je zelf de cv kunt inregelen met de benodigde spullen. Je krijgt thermometers en een boekje met instructie hoe het precies moet. Het is even weten hoe het werkt maar dan kun je het zelf! Het is ook goedkoper dan dat je er iemand voor laat komen! Binnen ongeveer 7 maanden heb je het terugverdiend.

De inregelkit biedt ook uitleg over het inregelen van vloerverwarming en stadsverwarming!
 

 
 
Hieronder kun je zien hoe het inregelen werkt.

Uitleg: zelf radiatoren waterzijdig inregelen

Bron: Danfoss

Er zijn meerdere manieren om je cv-installatie in te regelen, maar hoe moet je de radiatoren instellen? Professionele bedrijven maken gebruik van allerlei sensoren en berekeningen, die vertellen welke instelling het beste is voor welke radiator (hoe snel of langzaam bepaalde radiatoren moeten stromen).

Een makkelijke manier om dit zelf te doen is door te werken met de temperatuurmethode. Dit wil zeggen dat je van alle radiatoren de temperaturen meet en ze daarop gaat instellen. Voor sommige soorten heb je daarvoor speciale sleutels nodig, andere kun je gewoon met de hand inregelen.

infrarood thermometer
Ir-thermometer: onmisbaar bij het inregelen van de cv!

Inregelsleutels zijn te koop bij bouwmarkten of online zoals Installatievakwinkel

Om de temperatuur en daarmee de doorstroming van de radiatoren te kunnen meten heb je een infrarood thermometer nodig. Dit apparaat kost circa een of twee tientjes en is onmisbaar bij het waterzijdig inregelen! Deze is te koop bij online shops als Bol.com en Aliexpress


 
 
Let op: heb je de inregelkit aangeschaft? Dan is de ir-thermometer meegeleverd.

 

Zo ga je waterzijdig inregelen

Let eerst hier nog even op:

  • Zet elke radiator open.
  • Zorg ervoor dat de ketel een tijdje blijft stoken (draai bijv. de thermostaat op een hoge temperatuur).
  • Wacht even tot de radiatoren goed warm zijn.
  • Inregelen doe je het best in de herfst of winter, als je toch moet verwarmen.

Dan ga je met de IR-thermometer de temperaturen van alle radiatoren meten. Meet de temperatuur bij de aanvoer en de retour van elke radiator, dus waar het warme water de radiator binnenkomt en waar het de radiator weer verlaat.
Tip: om foute metingen te voorkomen kun je een stukje ondoorzichtig tape of iets dergelijks op de radiator plakken en daar de IR-thermometer op richten.

Bij alle radiatoren waar het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te groot is, ga je de kraan een beetje verder open draaien. Een te groot verschil betekent dat de radiator te langzaam stroomt en daardoor te weinig warm water krijgt en dus ook minder warmte afgeeft dan eigenlijk zou moeten.

Daar waar het temperatuurverschil te klein is, moet de kraan een stukje dichtgedraaid worden. Dit heet ook wel ‘knijpen’. Het warme water stroomt in die radiatoren te snel, waardoor het te heet weer terug naar de ketel gaat.

Wacht ongeveer 10 minuten totdat je weer opnieuw aan de kranen gaat draaien. Let op dat bij gewone radiatorkranen elke verandering invloed heeft op het hele cv-systeem (als één radiator sneller gaat stromen gaat het water een langzamer sneller door de andere radiatoren). Breng in dat geval elke keer dus kleine veranderingen aan en ga net zo lang door totdat je overal de juiste doorstroomsnelheid te pakken hebt. Heb je gekozen voor dynamische radiatorkranen, dan hoef je hier geen rekening mee te houden. Na afstelling blijven die dezelfde doorstroomsnelheid houden.


 

 

 

Wat zijn de goede temperaturen?

Als je de radiatoren gaat inregelen, moet je ook weten wat goede temperaturen zijn. Tot welke temperatuur moet het water afkoelen?

Water in de radiatoren moet de tijd krijgen om de warmte af te geven aan de ruimte. De temperatuur van het uitgaande water (retour) moet ongeveer 20-25% lager zijn dan het inkomende water. Hoe hoger de temperatuur is, hoe groter het verschil moet zijn.

Dit is een handig overzicht:

Aanvoer temp.Retour temp.Verschil (▲)
80°C60°C▲ 20°C
70°C52,5°C▲ 17,5°C
60°C45°C▲ 15°C
50°C37,5°C▲ 12,5°C
40°C30°C▲ 10°C
cv correct inregelen afstellen

 
In de tabel zie je dat door het inregelen de retourtemperatuur eigenlijk nauwelijks meer boven de dauwpunttemperatuur uitkomt. Daardoor condenseert de hr-ketel dus altijd, waardoor er energie gehaald kan worden uit de rookgassen. Dat bespaart energie!

Zuiniger verwarmen: vermogen ketel goed instellen

vermogen cv-ketel instellen
Geen balans in het systeem: de ketel geeft veel meer warmte dan de radiatoren kunnen afgeven

Een manier om de hr-ketel zuiniger af te stellen, is door het cv-vermogen te verlagen. Dit staat vrijwel altijd hoger ingesteld dan nodig. Maar wat is het cv-vermogen?

Het vermogen van de cv betekent hoeveel energie de ketel moet leveren om jouw woning te verwarmen. Radiatoren, convectors of vloerverwarming geven deze energie af in de vorm van warmte. Het vermogen wordt altijd uitgedrukt in kiloWatt (kW).

Het vermogen staat standaard hoog ingesteld zodat bij -20°C alle kamers in een woning met slechte isolatie nog tot 20 graden opgewarmd kunnen worden. In de praktijk worden vaak niet alle kamers (tot kamertemperatuur) verwarmd, hebben de meeste huizen wel iets van isolatie en komt zeer strenge vorst eigenlijk nooit voor. Om zuiniger te verwarmen moet er juist een goed evenwicht zijn tussen de energie die de ketel levert en de hoeveelheid energie die genoeg is om jouw woning te verwarmen.

In de meeste huizen staat het vermogen op de fabrieksinstelling. Dat is vaak veel hoger dan de totale capaciteit van alle radiatoren. Daardoor gaat de ketel met een hoge temperatuur branden en worden de kamers snel warm. Maar de ketel werkt door de hoge temperatuur minder efficiënt en verbruikt dus meer gas. Vergelijk het met alsof je plankgas naar 100 km/uur gaat. Dat kost een flinke slok brandstof, terwijl door langzaam het gaspedaal in te drukken je ook tot 100 km/uur komt, maar wel zuiniger.

Door het hoge vermogen gaat de ketel dus snel op hoge temperatuur branden. In veel gevallen veroorzaakt dat tikkende leidingen in de ochtend. Je huis wordt heel snel warm, vaak zelfs tijdelijk te warm waardoor de ketel afslaat, de kou binnendringt en het onbehaaglijk aanvoelt.

Het cv-vermogen moet dus kloppen met de totale hoeveelheid energie die nodig is om jouw huis te verwarmen. In elke kamer hangen een of meerdere radiatoren. Hoe groter de kamer, hoe groter de radiator. Met lastige berekeningen is uit te rekenen
hoe groot de radiator moet zijn om een bepaalde ruimte op te warmen. Daarop zijn
in elke ruimte radiatoren met de juiste capaciteit geïnstalleerd.

cv-vermogen verlagen bespaart gas (voorbeeld uit Nefit gebruikersinstructie)

Hoeveel vermogen precies genoeg is, hangt af van het bouwjaar, de isolatie, de grootte van de woning en het soort verwarming (radiatoren, vloerverwarming en het aantal daarvan dat in gebruik is). Hieronder staan gemiddelden:

  • Appartement: 11 kW
  • Rijtjeswoning: 15 kW
  • Hoekwoning: 20 kW
  • Vrijstaande woning: 28 kW

Let op! Door een lager vermogen in te stellen warmt je cv-ketel trager op waardoor het langer duurt om je woning warm te krijgen. Heb je een klokthermostaat die werkt met een ingesteld programma, dan gaat de ketel eerder beginnen met branden zodat het toch op tijd warm is. Heb je een standaard thermostaat dan kan het verlagen van het vermogen misschien geen goed idee zijn vanwege de langere opwarmtijd.

Exacte vermogen berekenen

Elke radiator kan een bepaalde hoeveelheid warmte afgeven. Dit wordt ook wel het vermogen genoemd. Een kleine radiator bijvoorbeeld 500 Watt (= 0,5 kW), een grote radiator 3000 Watt (= 3 kW). Als je alle vermogens van de radiatoren optelt, weet je hoeveel vermogen de ketel nodig heeft om jouw woning te verwarmen.

Wil je weten hoeveel vermogen de cv-installatie bij jou thuis exact heeft? Dan kun je het vermogen van alle radiatoren bij elkaar optellen. Hoe het vermogen te vinden is, kun je hieronder lezen. We gaan ervan uit dat alle radiatoren passen bij de te verwarmen ruimtes.

Tip! Bespaar meer energie door de thermostaat slim in te stellen. Lees alle tips over energiezuinig stoken!

1. Meet de afmetingen van de radiator (lengte en breedte).

2. Zoek het type van de radiator op. (bijv. T10, T11 …)

soorten radiatoren
typen radiatoren    (bron: radiatoren.blogspot.nl)

3. Zoek het vermogen, bijvoorbeeld hier.

Tel tot slot alle vermogens bij elkaar op. Tel daarbij 10% op. Dit is nodig om bij extreem koud weer ook nog een warm huis te hebben. Als alles is opgeteld weet je het vermogen van jouw cv-installatie. Dit getal stel je in bij de hr-ketel. Denk eraan dat 1000 Watt = 1 kW.

De instellingen van de hr-ketel aanpassen

Het waterzijdig inregelen bespaart veruit de meeste energie, maar wie wil kan nog wat meer gas besparen door sommige instellingen van de hr-ketel te veranderen. Door instellingen te veranderen kun je correcties aanbrengen, waardoor het cv-systeem bijvoorbeeld stiller of zuiniger gaat werken. Of dit mogelijk is hangt af van het merk en type ketel dat je thuis hebt. Bij sommige ketels zijn meer instellingen mogelijk dan bij andere.

Pas nooit zomaar instellingen aan. Ga bijvoorbeeld niet in de menu’s die alleen toegankelijk zijn voor installateurs (met toegangscode). Wel kun je met sommige instellingen een beetje ‘spelen’ totdat je de juiste verhouding hebt gevonden tussen het verwarmen van je huis en het zuinig werken van de hr-ketel.

Hieronder staan een paar voorbeelden van instellingen die je aan kunt passen.

Pompsnelheid verlagen

Heb je bij het inregelen de voetventielen van radiatoren erg ver moeten dichtdraaien? En hoor je ook veel ruis? Dan draait de pomp van de ketel waarschijnlijk te snel. Kijk in de handleiding van je ketel hoe je de pompsnelheid kunt verlagen of maximaliseren op een lager toerental.

Bij sommige ketels zijn er drie standen mogelijk voor de pomp. Bij andere ketels kun je een maximale pompsnelheid instellen. Probeer hiermee te experimenteren, net zo lang totdat het ruizen minder wordt. Stel de snelheid niet al te laag in, want dan kan de ketel zijn warmte niet meer goed kwijt wat storingen kan veroorzaken.

Temperatuur cv-water verlagen

cv watertemperatuur en gas verbruik verlagen

De hr-ketel brandt veruit de meeste uren op een relatief lage temperatuur, tussen circa 30 en 60 graden. Alleen bij het warm stoken in de ochtend of ’s middags als je uit je werk komt en de ketel uren uit heeft gestaan wordt tijdelijk een hogere temperatuur gebruikt.

De maximale temperatuur bij cv-ketels staat meestal standaard ingesteld op 80°C tot 90°C. Maar dat is niet gunstig voor de zuinigheid van je hr-ketel! Bovendien ontstaat bij hoge temperaturen warmtestraling rondom de ketel en in de cv-leidingen waardoor meer warmte verloren gaat dan bij een lagere temperatuur. Een hele hoge temperatuur is alleen noodzakelijk bij strenge vorst.

Een lagere cv-temperatuur zorgt dus voor een zuinigere werking en minder warmteverlies, maar het maakt de verwarmingsinstallatie ook een beetje zwakker. Radiatoren geven minder warmte af waardoor het opwarmen wat langer duurt. Bij een kleine verlaging van de temperatuur merk je dat echter nauwelijks, maar bespaar je wel wat extra gas. Met een cv-temperatuur van 60°C of 70°C kan meestal nog probleemloos een woning opgewarmd worden, zelfs wanneer de isolatie nog niet op en top is.

Ga je de temperatuur verder verlagen tot onder de 60°C, dan loop je het risico dat in een strenge winter je woning niet meer zo (snel) warm wordt als je zou willen. Bovendien duurt het opwarmen erg lang omdat radiatoren niet genoeg warmte kunnen afgeven, wat ze wel nodig hebben. Dit kun je echter oplossen door de cv-temperatuur gewoon weer te verhogen of gebruik te maken van radiatorventilators. Hieronder kun je daar meer over lezen.

Sneller verwarmen op lage en zuinige temperatuur

cv zuinig afstellen
Sneller verwarmen en een beter comfort

Verwarmen met een lage temperatuur wordt de toekomst, want dat is energiezuiniger. Speciale radiatoren of vloerverwarming werken op een lage temperatuur. Gewone radiatoren hebben juist een hoge temperatuur nodig om ruimtes (snel) te kunnen verwarmen.

Wil je zuinig verwarmen op een lage temperatuur met traditionele radiatoren, dan kan een radiatorventilator daarbij helpen. Dit product is in Nederland uitgevonden en werkt heel eenvoudig: kleine ventilatoren halen meer warmte uit de radiator en maken deze dus krachtiger. Daardoor gaat het opwarmen van je kamer sneller en is ook een lagere en zuinigere cv-temperatuur mogelijk!

Lees meer over de radiator ventilator

Kapotte radiatoren opsporen

Tip! Bespaar heel simpel nog eens 10% op je gasverbruik met Radiatorfolie en Buisisolatie!

Met de infrarood thermometer kun je ook fouten in de installatie ontdekken. Helaas komt het regelmatig voor dat radiatoren verkeerd zijn aangesloten. Dat is het geval als een radiator onderin het warmst is. Dat is nooit goed. Heb je na de aanpassingen twijfels of er een radiator niet goed werkt? Schakel dan de hulp in van een expert.

Cv-ketel bijvullen en ontluchten

Als je bezig bent, kijk dan meteen even naar de druk van de cv-installatie. Is deze te laag (minder dan 1 bar), dan moet hij bijgevuld worden. Een te lage druk is de oorzaak dat radiatoren niet goed warm worden. Wist je dat je energie bespaart met een juiste cv-druk? Hoe je de cv makkelijk zelf bijvult, lees je op cv-ketel bijvullen.

Ook is het belangrijk dat de cv-installatie ontlucht is. Lucht veroorzaakt tikken in de leidingen. En lucht blokkeert de verspreiding van warmte over de radiatoren. Dat kost dus extra gas om je woning warm te krijgen. Het ontluchten is niet moeilijk. Lees hoe het werkt op cv ontluchten.

Maak je centrale verwarming nóg zuiniger!

Radiator ventilator

Cv-leidingen isoleren

Radiatorfolie

Sneller en goedkoper verwarmen met de radiator ventilator. Bespaar meer dan € 75 per jaar!
Isoleer zelf de leidingen van je cv die door onverwarmde ruimtes lopen.
Bespaar € 2 per meter!
buisisolatie verwarmingsbuizen
Bespaar tot ruim € 100 per jaar met onzichtbare radiatorfolie!

Bekijk radiator ventilator

Lees meer over cv buisisolatie

Bekijk radiatorfolie